Experiment 3.0: DIY

Experiment 3.0: DIY

Deze week is de laatste week waarin ik verplicht blog voor mijn studie journalistiek. Er blijft weinig tijd over om nog een vierde experiment uit te voeren. Omdat er nog geen één is gelukt, ik nog lang niet uit geëxperimenteerd ben, volgen hier wat proefjes die ik nog wil doen en die jullie misschien ook kunnen doen.

Voor ideeën kom ik vaak bij het kopje ‘tipsters’ op de Lomography site. Zo ook voor het tweede en derde experiment hieronder. Maar niet alles is Lomography gerelateerd. Er zijn ook experiment die al analoog  bestonden voordat de community van Lomography zo groot werd. Een voorbeeld hiervan is redscale film.

redscaleRedscale film
Redscale film is ideaal als je gewone kleurenrolletjes te saai vindt en diafilm te duur. Het is helemaal geen speciale film. Het is gewone kleurennegatieffilm, maar dan omgedraaid. Negattieffilm heeft verschillende kleurlagen, de rode kleur is als laatste laag aangebracht: de achterkant. Als je de achterkant van de film als eerste belicht, wordt dus eerste de rode laag belicht. Hierdoor krijg je de rode gloed .

Hoe?
Om je eigen redscalefilm te maken heb je twee rolletjes nodig. Eén nog niet gebruikt rolletje met een hoge ISO-waarde en een lege cassette/rolletje. Vraag bij je lokale fotolab of ze nog een lege cassettes voor je hebben. Of offer een ander, volgeschoten, rolletje hier aan op. Het principe is simpel. Knip het dunne deel dat uit het rolletje steekt af en plak dit ‘op de kop’ aan het kleine stukje film in de lege cassette vast (met plakband). Rol vervolgens de volle film in de lege cassette. Doe dit in een donkere kamer. Laat het uiteinde uit het rolletje steken en knip dit in de vorm van het dunne uiteinde van een normaal rolletje. Het rolletje is nu ‘binnenstebuiten’ gedraaid en kun je hem in je camera laden en schieten maar!
meer lezen? Klik hier.

Zeep Azijn en citroensap. Bron: http://www.lomography.com/homes/pam_

Zeep Azijn en citroensap. Bron: http://www.lomography.com/homes/pam_

Het rolletje bewerken met vloeistof
Dit is hetzelfde principe als het experiment met de vaatwasser. Vergelijkbaar met het rolletje samen met soep koken, met de hand ‘afwassen’ en deze: Het rolletje in een mengsel van azijn/zeep/olie/citroensap doen. Bij dit experiment laat je het rolletje een uur in de oplossing staan en moet de oplossing elke tien minuten worden geschud. Vervolgens wordt het rolletje niet geföhnd maar leg je het een week op de vensterbank te drogen. Dit wil ik ook gaan doen. Inclusief het niet-föhnen. Want daar ligt mijn talent niet, zo is gebleken. Klik hier voor meer informatie.

Splitzer
Het derde experiment is het fotograferen met een splitzer voor de lens. Het principe is simpel. Je dekt een helft/of deel van de lens af en maakt een foto. Daarna dek je het deel af dat open was en maakt een foto op het eerder afgeschermde deel. Op die manier maak je meerdere foto’s op één foto. Op internet zijn goede splitzers te koop. Zo weet ik dat er eentje is voor de Lomo lc-a en ook dat de splitzer voor de Diana F+ past op de lens van de Holga 135. Maar heb je nou geen zin om  hiervoor geld te gaan betalen of bestaan er geen splitzers voor jouw camera dan is het een kwestie van DIY (Do It  Yourself). Gebruik karton en dik papier en maak hiermee luikjes voor de lens, maar je kunt zelfs het deksel van filmdoosjes gebruiken.

Wil je meer lezen?
Kijk dan hier en hier.
Je kunt zelfs splitzen met je vingers. Hoe? klik hier.

Ik ga deze drie experimenten zeker proberen. Blog ik dan nog steeds, dan kunnen jullie het hier lezen en zien. Ik heb er zin in. Het is altijd interessant wat voor effect is op het resultaat.
 Ik ben benieuwd om te horen of jullie nu ook geïnspireerd zijn om deze experimenten uit te gaan proberen. En welke dan en waarom?

