Teleurstelling

Je hebt ze in het dagelijks leven en zeker ook als je analoog fotografeert. Tegenslagen. Iedere beginner heeft tegenslagen en mislukkingen en ik dus ook.

“Als je kiest voor analoge fotografie neem je een risico”, zei Elisabeth. En dat is volgens mij waar, wanneer je een rolletje vol schiet is er altijd een kans dat het mislukt. Dat er niets over blijft van de beelden waarmee je had gehoopt thuis te komen. Daarnaast zijn analoge foto’s kostbaar, heel duur zelfs. Als je voor analoge fotografie kiest, kies je voor dat risico. Niet dat de teleurstellingen daardoor minder groot zijn.

Mijn eerste rolletje uit mijn Minolta mislukte compleet. Althans, er waren 4 foto’s die beeld vertoonden. Bij het eerste rolletje in een camera is het altijd de vraag wat je terug krijgt, omdat de camera’s die je gebruikt vaak oud zijn en je niet weet hoe, en of ze nog goed werken. Ik weet nog steeds niet wat er mis ging met mijn eerste rolletje. Ik was bang dat de camera het niet (goed) deed. Gelukkig kwam er een goed tweede rolletje uit.

Mijn twee experimenten die ik deed mislukten allebei. Door eigen toedoen, dat wel. Ik was de schuldige van het falen, maar dat maakte de teleurstelling niet minder.

wandelen met mama

wandelen met mama

Afgelopen zondag ben ik met mijn moeder gaan wandelen bij landgoed het Friese Veen. Na de verbijstering van mijn moeder dat ik haar vroeg of we konden wandelen, op pad gegaan met mijn camera’s. Dik ingepakt voor de kou, want oh wat was het koud.  Het idee was om een rolletje waarvan de houdbaarheidsdatum verstreken was (06/2001), vol te schieten voor mijn volgende experiment. Welk effect heeft een film die ‘over de datum’ is op foto’s?

Het gebruiken van verlopen film is sinds de opkomst van Lomography steeds hipper geworden. Lomography draait namelijk om de (schoonheids)foutjes van analoge fotografie. Het net niet helemaal goed doen. En dat is dan ook wat er gebeurt met verlopen film. Het geeft hele onvoorspelbare effecten als de film écht oud is. Meer lezen over “de reden waarom je met verlopen film zou moeten schieten”? Check dan deze link!

Maar helaas, je raadt het al. Weer een teleurstelling. In plaats van een goed experiment hier te tonen de grootste teleurstelling in mijn analoge (hobby) carrière.

het rolletje

het rolletje

Halverwege de wandeltocht was het rolletje vol. Ik dacht ‘ik verwissel hem even, kan ik nog meer maken’. Helaas was dat ‘even’ verwisselen niet zo snel. Terwijl ik het rolletje oprolde voelde ik dat de spanning van het wieltje schoot. Heel voorzichtig deed ik midden op het wandelpad de achterkant van mijn camera open. Op een kiertje, om hem daarna weer heel snel dicht te klappen. Hierdoor wist ik nog steeds weinig, maar er klopte iets in ieder geval niet. Verder gefotografeerd met mijn andere camera. Eenmaal thuis aangeklopt bij mijn vader. Die zei direct “ja die zou best afgescheurd kunnen zijn. En als dat zo is dan heb je domme pech gehad.” En daar was dan mijn ergste teleurstelling ooit als het om analoge fotografie draait.

Een maal thuis ging ik naar mijn vader. Het rolletje bleek afgescheurd te zijn bij de aanhechting in het omhulsel. Het hele rolletje zat om de tweede spoel gewikkeld en volgens mijn vader was er geen mogelijkheid om hem er goed (in het donker) uit te krijgen of terug in de koker. Niet veel later opende mijn vader mijn camera en trok hij zonder pardon het hele rolletje eruit. Daar ging het rolletje in een soepele beweging van het spoeltje. Weg foto’s. Vervolgens ging hij het omhulsel te lijf met een schroevendraaier om te zien wat er nou was gebeurd. Afgescheurd, op een rare manier maar waarschijnlijk doordat de film de tand des tijd niet goed heeft doorstaan.

Wat er over bleef van mijn rolletje

Wat er over bleef van mijn rolletje

Om er kort over te zijn: het rolletje was afgescheurd en al mijn foto’s zijn mislukt. Teleurgesteld. En nu vooral omdat ik er niets aan kon doen.

Het klinkt misschien cliché maar die teleurstellingen zorgen ervoor dat de blijdschap en tevredenheid bij gelukte foto’s groter is.
Vaak leer je van de mislukking en anders hoort het bij het risico dat je neemt. Maar teleurstelling hoort bij analoge fotografie en daar leg ik me dan ook bij neer. (mopperend, dat wel)

