Experiment 2: De vaatwasser

Het idee heb ik gejat van een artikel op Lomography. Waar ik na mijn uren googlen op kwam. Ik google veel voor mijn blog. Heel veel zelfs. Goede sites om film te kopen, ideeën om te fotograferen, experimenten die ik zou kunnen doen, verhalen van interessante analoge fotografen. Alles om maar meer te leren en te weten over analoge fotografie. Zo ook dit experiment: Fotorolletje in de vaatwasser. 

Het rolletje klaar om te laten draaien

Het rolletje klaar om te laten draaien

Uitvoering
Het idee was simpel. Gooi je rolletje in afwasmachine. Op het normale programma laten draaien. Afspoelen met koud water (MUST!). Föhnen in een donkere kamer. Weer oprollen, en gebruiken als elk ander rolletjen.
Zodoende, bij mijn ouders, het rolletje in de afwasmachine gegooid. Geföhnd  in een donkere kamer. Echt een donkere kamer. Opgerold. En afgelopen dinsdag het hele rolletje vol geschoten.
Ik had er zin in.
Maar ik moet jullie helaas teleurstellen.
Ook dit experiment is mislukt.
Omdat Eza weer eens niet zorgvuldig heeft gewerkt!
Ik ben vergeten om het rolletje af te spoelen. 

Sukkel
hoor ik jullie allemaal denken. Ja sukkel. Ik was diep teleurgesteld toen ik gisteren de lege envelop ophaalde. Diep, diep teleurgesteld. Ik ben zelfs boos geweest op de Hema. Want de Hema doet wel vaker verkeerde dingen met je rolletjes. Deze sukkel heeft alleen het rolletje nooit afgespoeld. Helaas pindakaas, alweer. Maar gelukkig werkt het makkelijker als je weet wat je fout doet. Kijk vooral even op deze link als je wilt weten wat het resultaat is. Want het is supervet. Ik ga het natuurlijk ook nog een keer proberen.

Light writing. © Eza DoortmontAls je goed leest staat er Happy 2013!

Light writing. © Eza Doortmont
Als je goed kijkt staat er Happy 2013!

Voor de vakantie deed ik experiment 1. Lightwriting. Wat ook mislukte. Maar daarbij wist ik ook wat ik fout had gedaan en dus probeerde ik het opnieuw. Mijn zusje en ik moeten nog een beetje oefenen met het vasthouden van de zaklamp maar het lukt wel.

Tijdens de kerstvakantie ging ik met mijn familie op reis naar Zuid-Afrika. Mijn Holga ging mee en ik volgde het advies van mijn vader op. “Doen, heel veel doen.” Zeven rolletjes heb ik volgeschoten, inclusief mijn eerste zwart-wit rolletje. Als je wat resultaten wilt zien klik dan op de galerij hieronder.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

