Experiment 1: Light Painting

Het idee: elke week een fotografie experiment. Heel simpel. Rolletje verpesten of heel toffe foto’s schieten door gebruik te maken van een trucje of door het filmrolletje op een bepaalde manier te behandelen.
De dagen in de winter zijn kort, donker en koud. Niet echt ideale omstandigheden voor een fotograaf. Maar in het donker kun je best wel veel mooie dingen. We kennen allemaal de foto’s van snelwegen in de nacht met rode en witte strepen van de autolampen. Zo wilde ik ook gebruik maken van licht in het donker en dus bedacht ik me dat ik nu eindelijk een keertje wilde ‘lightpainten’.

Lightpainten: ook wel lichtschrijven. Lichtschrijven doe je door de sluiter van je camera lang open te houden: door heel lang het knopje ingedrukt te houden. Dan wordt al het licht opgenomen op de film en hierdoor kun je hele tekeningen met dit licht maken, mits de omgeving heel erg donker is (nacht, kast, donkere kamer).

Op de site van Lomography staan duizenden voorbeelden. Maar liefst 7753 foto’s die zijn getagd met Light Painting. Toch vond ik dat ik het een keertje gedaan moest hebben.

Zo gezegd zo gedaan. Gewapend met het achterlampje van mijn fiets vroeg ik aan voetbalteamgenoot Elise of ze mij misschien even wilde helpen. Ik vroeg haar om ‘LOVE’ in de lucht schrijven terwijl ik een foto maakte. Ik hield het knopje net zolang ingedrukt als dat zij nodig had om te schrijven.

In vergat alleen een ding. Mijn camera op Bulb stand zetten.

Onderaan mijn Holga zit een knopje waarmee je de camera op een N of een B kunt zetten. Wanneer de camera op Bulb staat, neemt hij al het licht op waar hij aan blootgesteld wordt tijdens het openen van de sluiter.

Toen ik mijn foto’s ophaalde zag ik twee gelijke, bijna zwarte foto’s en toen wist ik hoe laat het was. Vergeten om net dit knopje om te zetten op mijn verder bijna instellingsloze Holga 135. De foto’s zijn zwaar onderbelicht.

Resultaat Lightpainting.

Resultaat Lightpainting.

Helaas, pindakaas, balen barend. Maar het betekent niet dat ik hier niets aan had. Ik zal het nog een keer proberen, mijn camera nu wel goed instellen en heel veel nieuwe lightpainting foto’s proberen te maken. Kijken wat er dan uit komt. Jammer genoeg is mijn eerste experimentje dus mislukt. Hoewel: ik vind het eigenlijk ook wel leuk, want nu kan ik het nog een keer doen.

Heeft iemand van jullie wel nachtfoto’s/lightpainting foto’s die gelukt zijn? Ik ben heel benieuwd, show me what you’ve got!

